سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی

بازدید: 281 بازدید
سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی

سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی | تقریباً همه ما با شنیدن نام رژیم‌‌های غذایی به یاد افرادی که در پی کاهش وزن خود بوده و برخی مواد غذایی را مصرف نمی‌کنند می‌افتیم. این در حالیست که رژیم غذایی که از آن با نام‌های «خوراک روزانه» یا «غذای معمول» هم یاد می‌شود در حقیقت به همه خوراکی‌ و نوشیدنی‌هایی گفته می‌شود که یک موجود زنده – به طور مشخص انسان – در برهه زمانی مشخصی مصرف می‌نماید.

در همین رابطه آن مفهومی که در ارتباط با لاغری و کاهش وزن است در حقیقت «رژیم درمانی» یا «رژیم لاغری» نام دارد. از این راهکار با نام «پرهیزانه» نیز یاد می‌شود. در تکمیل این صحبت چنانچه پای صحبت افراد سالخورده‌تر در خصوص غذاهایی که نباید مصرف کنند بشینیم، کلمه پرهیز یا مشابه آن را زیاد می‌شنویم.

 رژیم‌های درمانی معمولاً توسط یک پزشک یا متخصص تجویز می‌شوند. در این نوع رژیم‌ها 3 اصل مهم وجود دارد:

  • چه غذاهایی می‌توانیم بخوریم (یا نباید بخوریم)
  • به چه میزان از غذاهای مجاز استفاده کنیم و
  • چه زمانی باید آن‌ها را مصرف کنیم.

اگرچه شاید این سه اصل بدیهی و حتی پیش‌پا افتاده باشند، اما رعایت همین نکات و انجام دقیق و مستمرشان است که سبب می‌شود تا در بلند مدت فرد مورد نظر وزن خود را به عدد مطلوبی برساند.

ویژگی یک رژیم غذایی خوب

امروزه رژیم‌های غذایی در انواع مختلفی دیده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. فردی که در پی افزایش وزن خود است از رژیم پرهیزانه چاقی یا افزایش وزن استفاده می‌کند. شخصی که می‌خواهد از شر اضافه وزن خود خلاص شود روی به رژیم مراعات‌کننده لاغری می‌آورد. یک متقاضی داشتن غذایی سالم تنها گیاهان را مصرف کرده و دیگری به خام‌خواری روی می‌آورد.

فارغ از نام، اسلوب یا هدف از گرفتن هریک از این رژیم‌های غذایی،رژیمی خوب است که به تأمین یا بهبود سلامت کلی بدن کمک کند. به بیانی دیگر این رژیم باید همه مواد مورد نیاز بدن را به آن برساند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مایعات، ریز و درشت‌مغذی‌ها، انواع پروتئین‌، ویتامین، کربوهیدرات  و کالری‌ها اشاره کرد.

در همین راستا سازمان‌های جهانی بهداشت و درمان، رژیمی را خوب و کارساز می‌دانند که در آن مصرف غذاهای پر کالری و نوشیدنی‌های قندی کاهش یافته، استفاده از گوشت قرمز و فرآورده‌های آماده آن در کنار مصرف نوشیدنی‌های الکلی به حداقل رسیده و افراد تمایل بیشتری به مصرف غذاهای گیاهی داشته باشند.

مطالب مرتبط | عرق گیاهی برای لاغری سریع و چگونه لاغر شویم

سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم، تشکیل شده از مواد تازه و متناسب با سیستم گوارش انسان امری بسیار پسندیدست. بهره‌مندی از یک فیزیک اصطلاحاً فیت و ورزشکاری هم خواسته اکثر قریب به اتفاق انسان‌هاست! از آنجایی که وجود رژیم غذایی مذکور یکی از راه‌های رسیدن به تنی سالم در ابعاد و اندازه‌ای استاندارد است، افراد فراوانی در پی این می‌روند که با سختگیری به خود و گرفتن رژیمی سفت و سخت، در زمان کوتاه‌تری به این حد مطلوب برسند.

این روش‌ها که از آن‌ها با عنوان سریع و خطرناک‌ترین رژیم‌ های غذایی یاد می‌کنیم، به هیچ عنوان از سوی ما توصیه نمی‌شوند. حتی می‌توان گفت قصد نفی و نکوهش استفاده از آن‌ها را داریم. اما از آنجایی که در عطارمارکت مطالب متعددی پیرامون لاغری منتشر شده است لازم دانستیم اشاره‌ای هم به رژیم‌های لاغری زودبازده اما پرریسک داشته باشیم.

بدین منظور ما در ادامه این مطلب به بررسی 10 مورد از سریع و خطرناک‌ترین رژیم‌ های غذایی خواهیم پرداخت:

رژیم لاغری کرم نواری به عنوان یکی از سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی

آیا تابحال به این فکر کرده‌اید که اگر غذایی که می‌خوریم، پیش از جذب یا ذخیره شدن در بدنمان توسط موجود دیگری مصرف شود چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر پیش‌فرضی در این خصوص ندارید با رژیم لاغری کرم نواری آشنا شوید.

در این پرهیز غذایی از قرص حاوی کرم نواری استفاده می‌شود. مصرف‌کننده این قرص با این کار در حقیقت دست به پرورش و رشد یک نوع کرم در داخل روده خود زده تا بدین ترتیب بخشی از غذایی که مصرف می‌کند توسط این موجود خورده شود.

در این روش مصرف‌کننده قرص با وجود ادامه دادن به سبک زندگی عادی خود لاغر می‌شود. او با رسیدن به وزن مورد نظرش، با خوردن قرص ضد انگل این کرم‌ها را می‌کشد اما نکته اینجاست که شاید همیشه همه‌چیز به این خوبی پیش نرفته و کرم نواری بیش از حد در داخل بدن بزرگ شود.

سریع و خطرناک‌ترین رژیم‌های غذایی | رژیم کرم نواری

اسهال، استفراغ، سردرد و حتی صرع از جمله عوارضیست که باید با بکارگیری این روش انتظارشان را داشت. فقدان برخی از مواد مورد نیاز بدن در اثر خورده شدنشان توسط این کرم‌ها نیز جای خود را دارد . باگذر از خطرات احتمالی دیگر که می‌تواند تا آخر عمر همراه مصرف‌کننده باشد، گفته می‌شود با گذشت زمانی نچندان زیاد از بکارگیری این روش، وزن از دست رفته دوباره بازمی‌گردد.

ناگفته نماند عده زیادی هم معتقد هستند که اساس کار این رژیم این نبوده و عملاً کرمی در کار نیست. اما فرد مصرف‌کننده این قرص‌ها آنقدر درگیر اسهال و استفراغ می‌شود تا وزن کم ‌کند.

سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی | رژیم هالیوودی

چندی پیش در مطلبی می‌خواندم که بازیگران هالیوودی از دهه‌ها قبل تا کنون چند روز مانده به شروع فیلمبرداری، به منظور رساندن وزن و ظاهر خود به حالت دلخواه کارگردان، تهیه کننده و حتی تماشاگران، رژیمی بسیار سفت و سخت گرفته تا بدین ترتیب در برهه‌ای کوتاه جور مدتی که ناپرهیزی کرده‌اند را بکشند.

اگرچه شاید این نوع رژیم‌ها در کوتاه مدت مؤثر بوده و ممکن است این افراد به خواسته خود نیز برسند، اما یادمان باشد که از یک سو این اقدام آن‌ها تحت نظارت و به توصیه بهترین پزشکان تغذیه دنیا انجام گرفته و احتمالاً به صورت اختصاصی برای آن‌ها نوشته شده است و از سویی دیگر این افراد همه پیشنیازهای ضروری برای این کار را داشته و رعایت می‌کنند. پس لزوماً کاری که یک سلبریتی کرده و لاغر شده است نمی‌تواند برای ما هم کارآمد باشد.

پیشنهاد محصول | عرق هل 1 لیتری ستیاگل و عرق بیدمشک 1 لیتری ستیاگل

با گذر از این توضیحات این رژیم شامل شیک و کوکی‌هاییست که باید چند روز را با همان‌ها سر کنید. گفته می‌شود با این روش در 2 روز 4 کیلوگرم از وزن فرد کم می‌شود اما به دلیل کالری کمی که دارد می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. ناگفته نماند در این روش که بر پایه گرسنگی مفرط است، وزن کم شده عملاً وزن آبیست که بدن از دست می‌دهد و ضمن عوارضی نظیر خستگی، یبوست و تهوع که دارد به سرعت به حالت اولیه باز می‌گردد. با نظر به اینکه این فشار بر روی کلیه‌ها و کبد سنگینی می‌کند، می‌توان گفت لاغر شدن به قیمت درگیری با این عوارض نمی‌ارزد.

روش غذای کودک

مبنای این روش این است که غذای یک کودک حاوی مهم و ضروری‌ترین مواد برای حیات انسان است، و الا آن را به یک نوزاد نمی‌دادند. پس چنانچه در وعده‌های غذایی جایگزین غذاهای افراد بالغ شود می‌تواند نیازهای آنان را هم تا حدی برآورده کند.

اما سوال مهم اینجاست که آیا بدن یک فرد بالغ به همان اندازه یک نوزاد به مواد غذایی مختلف با املاح گوناگون نیاز دارد؟ قطعاً پاسخ منفیست!

سریع و خطرناک‌ترین رژیم‌های غذایی | رژیم غذای کودک

در این روش به جای صبحانه و ناهار یک شیشه غذای پوره شده کودک استفاده می‌شود و شام نیز یک وعده کم کالری خواهد بود. پرواضح است که مصرف هر غذایی به مقدار کم نهایتاً به لاغری منتهی می‌شود، اما غذای کودکان به دلیل داشتن پروتئین و مواد مغذی حداقلی تأثیر بیشتری خواهد داشت.

سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی | رژیم لاغری کتوز

کتوز یک فرآیند متابولیک در بدن ماست که در آن با فقدان گلوکز کافی برای تأمین انرژی بدن، چربی‌های ذخیره شده به منظور جبران این کمبود مصرف می‌شوند. اگر این واژه برای شما آشناست، احتمالاً نام آن را پیرامون رژیم کتوژنیک یا کتو شنیده‌اید. رژیم‌هایی که دقیقاً برپایه شبیه‌سازی همین حالت بوده و بدن را در حالت کتوز قرار می‌دهند.

اما سازوکار این نوع رژیم‌ها چگونه است؟ در این روش‌ فرد به صورت تعمدی میزان کربوهیدرات ورودی به بدن را کاهش داده و بدین ترتیب باعث فعال شدن این حالت اضطراری می‌شود. اینجاست که دستگاه گوارش و غدد مربوطه همانند مکانیزم بدن یک فرد دیابتی که پانکراسش انسولین مورد نیاز را تولید نمی‌کند، مجبور به سوزاندن چربی‌های ذخیره ‌شده گشته و فرد لاغر می‌شود.

آیا این روش لاغری خطرناک است؟ زمانی که شما ورودی کربوهیدرات‌ها به عنوان موادی ضروری برای ادامه حیات و داشتن بدنی سالم را قطع می‌کنید باید منتظر عوارض این کار هم باشید. از مهمترین عوارض قرار گرفتن بدن در حالت کتوز می‌توان به احساس تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، خستگی، گرسنگی، اضطراب، تعریق، سردرد و حالت تهوع، گرفتگی عضلات، یبوست، ریزش مو و بوی بد دهان اشاره کرد.

رژیم لوله‌ای

توضیحات بخش قبل داده شد تا به این نقطه برسیم. رژیم لوله‌ای نوعی پرهیز غذایی با محوریت فعالسازی حالت کتوز در بدن است. در این روش که در نوع خود بیرحمانه است، یک لوله از بینی فرد عبور داده شده و به معده وی منتهی می‌شود. با انتقال مقدار کمی کالری، پروتئین و چربی بدن به حالت کتوز می‌رود و چربی انباشته شده با سرعت می سوزد.

احتمالاً این روش یکی از کم‌طرفدارترین راه‌های لاغریست، چرا که در کنار سازوکار عجیبش، فرد دچار یبوست، سنگ‌کلیه، کم‌آبی بدن، سرگیجه و سردرد شده و تا مدت‌ها پس از اتمام این روند نیز از غذا خوردن لذتی نمی‌برد.

رژیم زیبای خفته

فکر پشت این رژیم غذایی این است که وقتی خوابیم چیزی نمی‌خوریم. پس به مدتی طولانی خود را خواب کنیم تا بیشتر چیزی نخورده و نهایتاً لاغر شویم! اگرچه این روش طرفداران و مخالفانی دارد اما با ذکر چند نکته می‌توان فهمید که این روش هم آنچنان کارساز نیست:

  • اگرچه ما بهنگام خواب نیز کالری می‌سوزانیم، اما چنانچه همین زمان خواب را ورزش کنیم و با تقویت اراده خود چیزی نخوریم بیشتر چربی نسوزانده‌ایم؟
  • برای فردی که 40 کیلوگرم اضافه وزن دارد، چقدر خوابیدن او را به سر وزن مطلوبش می‌رساند؟
  • از آنجایی یک خواب طولانی به صورت طبیعی حد مشخصی داشته و بالاخره خواب از سرمان میپرد، مصرف داروهای خواب یا آرامبخش در آن اجتناب‌ناپذیر است. در همین رابطه آیا حاضر به پذیرفتن عوارض این داروها (افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت) یا اعتیاد به آن‌هاهستید؟
  • برای فردی که شاغل است یا کارهایی برای رسیدگی دارد، آیا امکان‌پذیر است که به خوابی طولانی به مدت چند روز فرو برود؟

سریع و خطرناک‌ترین رژیم‌های غذایی | رژیم زیبای خفته

توجه به همین مثال‌های نقض ساده یا سوالات چالشی گواهی بر فانتزی بودن این روش همانند اسمش می‌باشد.

سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی | رژیم سیگار

گفته می‌شود اساس این رژیم بر پایه کاهش اشتهاست، کاهش اشتهایی که افرادی سیگاری در موارد متعددی دارند. اگرچه گفته می‌شود این طرح در ابتدا تبلیغاتی بوده و برای فروش بیشتر سیگار توسط یک کارخانه قریب به یک قرن پیش معرفی شده است، اما افراد زیادی به آن پایبندند.

رژیم‌ های غذایی سریع | رژیم سیگار

در همین اثنا از دوستانی که این مطلب را می‌خوانند و در عین حال سیگار نیز می‌کشند تقاضا می‌کنم چنانچه در اینباره اطلاعاتی داشته و استعمال دخانیات به کاهش وزنشان منجر شده است، تجربیاتشان را با ما به اشتراک بگذارند.

رژیم پنبه‌ای

شاید بتوان ماهیت این رژیم را از نامش تشخیص داد. در این روش فردی که در پی کاهش وزنش می‌باشد مقداری پنبه می‌خورد تا بدین ترتیب معده‌اش پر شده و دیگر احساس گرسنگی نکند. در نتیجه غذایی هم دیگر نمی‌خورد.

رژیم‌ های غذایی سریع | رژیم پنبه ای

استفاده از این رژیم نه تنها افراد زیادی را به دلیل معده درد، ترش کردن، بهم ریختن سیستم گوارشی و حتی خفگی راهی بیمارستان کرده است، توسط پزشک معتبری هم تائید نشده و فواید آن به اثبات نرسیده است. پیشنهاد می‌کنیم با استناد به ادعای چند مدل در دام این رژیم نیافتید.

سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی | رژیم لیموناد یا پاکسازی اساسی

در این روش لازم است تا فرد متقاضی کاهش وزن با هدف دفع سموم بدنش محلولی از آب، آب لیمو، فلفل هندی و شربت افرا را مصرف نماید. با انجام این رژیم غذایی، مجاز به خوردن غذاهای جامد نبوده و باید هر روز 6 وعده یا بیشتر به از مخلوط لیموناد استفاده کنید. هر دوره این رژیم 2 روز عنوان شده است.

 از بزرگترین معایب این روش این است که وقتی شروع به خوردن خوراکی‌های جامد می‌کنیم، وزن از دست رفته با همان سرعتی که کم شده بازیابی می‌شود. همچنین این روش به دلیل از بین بردن بافت‌های عضلانی و کاهش سرعت سوخت و ساز بدن که ماحصل کمبود کالری در آن است، کاهش وزن در دفعات بعدی را دشوارتر می‌کند.

رژیم لاغری سوپ کلم

مبنای این رژیم استفاده از غذاهاییست که مجموع انرژی آن‌ها در یک شبانه روز بیش از 1000 کالری نشود. در همین رابطه سوپ کلم به عنوان غذایی سیرکننده و در عین حال کم کالری بخش اصلی خوراکی‌هایی که مصرفشان مجاز است را تشکیل می‌دهند. این برنامه در عین سادگی و سودمندی ظاهری که دارد بسیار خطرناک هم هست!

رژیم‌ های غذایی سریع | رژیم سوپ کلم

وقتی شما غذای روزانه‌تان را به سبزیجات محدود می‌کنید، به مرور زمان سرعت سوخت و ساز بدن خود را کاهش می‌دهید. اگرچه پایبندی به این برنامه در بلند مدت باعث بهبود کمبود پروتئین و اسید‌های چرب ضروری می‌شود، اما باید عنایت داشت که سبزیجات باید بخشی از وعده‌های غذایی باشند و نه تمام آن!

سخن آخر سریع و خطرناک ترین رژیم‌ های غذایی

داشتن وزنی متناسب با سن، جنسیت و قدمان ایده‌آل است اما برای رسیدن به آن نباید روی سلامت اعضاء و جوارحمان قمار کنیم. کاهش وزن اگر اصولی نباشد به یک وسواس خطرناک تبدیل می‌شود. چنانکه سال‌ها پیش این امر به فوت ده‌ها دختر جوان که در حوزه مدلینگ فعالیت می‌کردند منجر شده است.

با وقوع این حوادث در اروپا، اعتراض‌های اجتماعی بویژه از جانب فعالان حوزه زنان اوج گرفت و بدین ترتیب کمپین‌های ضدلاغری متعددی تشکیل شد. در همین رابطه یادمان باشد که لاغری را پیش از اینکه برای داشتن ظاهری زیبا بخواهیم، برای داشتن تنی سالم طلب کنیم.

برای لاغر شدن میزان کالری جذب شده را کنترل کنیم و آن‌ها را با ورزش بسوزانیم! به جز روش‌های استاندارد تحت نظارت پزشک، هیچ یک از موارد گفته شده در « سریع و خطرناک‌ترین رژیم‌ های غذایی » مورد تایید ما نیست.

دسته‌بندی راهکارها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت